V radosti nad blížícím se domovem a s neradostnou vyhlídkou nad noční jízdou na letiště, jsem se zapomněl vyhnout díře uprostřed silnice. Před dvěma roky mne stála tisícovku za geometrii a pětistovku v pneuservisu. Panebože, ten náraz byl větší než tenkrát!


Z letiště jsme se vracel až k ránu. Nikde ani živáčka, přitom na Evropské hrály desítky semaforů všemi barvami! Po každém zastavení mi přišlo, že z dosud pokojné sopky mé křehké schránky brzy začne tryskat láva. Jestli se takhle svítí po celé noční Praze, tak potěš Pánbůh těch peněz! V duchu jsem si vybavil mnohdy nefungující světla na frekventovaných pražských křižovatkách za dopravní špičky a zakroutil hlavou. No nic, zodpovědní jistě vědí, co dělají!


Druhý den ráno jsem si přečetl o České republice jako o jednom z kandidátů na letní olympijské hry. Už teď proudí naše milióny na účty nově založené státní firmy s privátním managementem a jestli to dobře dopadne, zaplatíme sice miliardy, ale naše olympiáda se stane první ziskovou v jednadvacátém století!


Nebýt našeho pana primátora, nebyl bych tak klidný. Za čtyři minuty života nám dal čtyři roky! Pravda na Mount Everestu je kyslíku „pomálu“, ale pracovat se tam dá!

Radek Zeithammer


Tak čistě shodou okolností jsem si 19.04.2007 na praha24.net přečetl článek Chytré semafory. Píše se tam, jak pražský magistrát přišel s firmou Eltodo, jež má na starosti světelnou signalizaci v Praze, s novinkou. A údajně se nám už zřídka kdy při noční jízdě stane, že v prázdných ulicích naší metropole budeme nuceni zastavit na červenou, i když v širokém okolí je jen náš vůz. Vymizet by měla i světla, kde jen soustavně bliká oranžová barva. Ale nejen noční provoz, ale zejména ten denní, který bývá v mnoha případech kritický, by měl pomoci alespoň z části vyřešit nový systém v řízení světelných křižovatek.

Jde o tzv. " inteligentní křižovatky", jejichž princip spočívá v následujícím: "Auto se blíží ke křižovatce, v určitém místě, pár desítek metrů od ní, přejede ve vozovce zabudované čidlo, jež spustí na semaforu zelenou. Vozy přijíždějící z jiných směrů mají smůlu. Musí zastavit na červenou a počkat.", vysvětlil princip Jan Rafaj, mluvčí společnosti Eltodo.

Z celkových pětiset osmi světelných křižovatek je tímto zařízením vybaveno na tři stovky z nich. Již nyní fungují v městské části jako Holešovice nebo Dejvice. Všechny jsou napojeny na hlavní ústředí, kde sedí policisté, který tímto mohou regulovat provoz na území hlavního města. Tento nový systém nese označení "dynamické křižovatky".

Tento nový počin se záměrem zrychlit provoz v Praze, neboť neustálé kolony jen znepříjemňují život místním obyvatelům, je podporován nejen magistrátem našeho hlavního města, ale i financemi z fondů evropské unie.

Takže při nejbližší cestě z letiště přeji panu Zeithammerovi, aby proplul z letiště až domů na zelené vlně, která bude jistě fungovat lépe než indukční smyčka na křižovatce Heřmanova-Bubenská.
I.Tinka (s použitím článku K. Ondíkové v praha24.net)