Co se z tiskové zprávy ještě dozvíme?
Například následující informace o počtech parkovacích míst:
- Počet parkovacích automatů a míst k stání pro abonenty i návštěvníky v pravobřežní části Prahy 1 zůstane zachován (143 automatů, 5 544 míst rezidentních, 2 148 pro návštěvníky), v ostatních částech se zóny připravují.

- Na Malé Straně a Hradčanech půjde o 14 automatů, 1533 rezidentních a 288 návštěvnických míst.

- V Praze 2 to bude 118 automatů, 11 069 rezidentních míst a 2 382 návštěvnických míst.

- Praha 3 počítá s 82 automaty. Rezidentních míst má být  9383 a míst návštěvnických 1386.

- V Praze 7 to bude 69 automatů, 7989 rezidentních míst a 1453 návštěvnických míst.

Jednotná cena pro rezidenty 700 korun je navržená tak, aby zhruba odpovídala pouze nákladům na provoz parkovací zóny.
 
Kdo to bude spravovat?
Správcem zón placeného stání bude soukromý subjekt, vybraný na základě veřejné soutěže vypsané na službu - to znamená, že město hledá partnera, který zainvestuje nové automaty a 10 let se o ně bude starat. Tuto činnost bude dělat pro město za fixní úplatu, jejíž výše vyjde ze soutěže. Příjemcem tržeb bude tedy město a v jeho kompetenci bude jak cenová politika, tak kontrola dodržování režimu.

K čemu je a jak má fungovat parkovací lístek ?
Časově omezenou (dvouhodinovou) parkovací kartu si bude řidič dávat za okno, aby veškeré údaje byly čitelné z vnějšku vozidla. Bude sloužit především pro zásobování a služby. Nebude volně prodejná, zájemci si ji budou moci pořídit v prodejních místech parkovacích karet - na úřadech městských částí.

Postihy za neoprávněné parkování
Nerespektování parkovacího režimu v placených zónách mají postihovat početně posílené hlídky městské policie, které se údajně osvědčily například při hlídání parkovacího režimu v modré zóně v Praze 1. Jen za druhou polovinu loňského roku odtud nechaly odtáhnout 4 373 neoprávněně parkujících vozidel. Za první tři měsíce letošního roku to pak bylo 1 756 vozidel.

Kdy to bude?
Celý systém placeného stání v lokalitách Praha 1, 2, 3 a 7 by měl začít fungovat během letošního září. Přesný termín má být stanoven v závislosti na podpisu smlouvy s novými správci – k posunu termínu by mohlo dojít např. řešením odvolání neúspěšného uchazeče, apod.

Kdo co získá?
Vedení města se sice tváří, že zavedení parkovacích zón je hlavně službou pro místní obyvatele, ale i úřad si na jejich provozování výrazně vylepší rozpočet. Na parkovném jenom v pravobřežní části Prahy 1, kde je asi devět tisíc míst, dnes ročně inkasuje zhruba 68 milionů korun. A nově bude vybírat za dalších zhruba 34 tisíc míst.

A co dál?
S rozšiřováním zón placeného stání zřejmě není zdaleka konec. Pražští radní uvažují, že by se za parkování platilo i v Praze 5, 6 a 10. Ale pošilhávají po něm i radnice dalších městských částí, které se obávají, že k nim řidiči vyhnaní z centra přijedou parkovat.

Spolu s parkovacími automaty přibudou v ulicích také strážníci, kteří budou hlídat, zda řidiči vzorně platí parkovné. Nastoupit má 179 nováčků.

S využitím tiskové zprávy magistrátu a informace z idnes sestavil I.Tinka